Aanpak Geldzorgen 2025-2027: Samenwerken voor persoonlijkere dienstverlening

Dienst Toeslagen werkt hard aan een vernieuwde manier om mensen met geldzorgen te helpen. Tjeert Poelman en Melvin Fung, beiden werkzaam bij de afdeling Burgerinteractie & Dienstverlening van Dienst Toeslagen, evalueerden de bestaande Aanpak Schulden (2021-2024). Ze ontwikkelden een plan dat nog beter inspeelt op de eerste signalen van geldzorgen.

Deze vernieuwde aanpak, de Aanpak Geldzorgen 2025-2027, richt zich op het tijdig bereiken en effectief helpen van inwoners, zodat we samen problematische schulden kunnen voorkomen.

Melvin Fung en Tjeert Poelman van de Aanpak Geldzorgen 2025 - 2027
Beeld: Dienst Toeslagen
Melvin Fung en Tjeert Poelman van de Aanpak Geldzorgen 2025 - 2027

Drie pijlers

De Aanpak Geldzorgen van Dienst Toeslagen rust op drie pijlers:

  1. We weten burgers met geldzorgen eerder te bereiken.
  2. Via persoonlijke hulp kunnen we deze burgers zelf helpen of effectief doorverwijzen.
  3. We verbeteren onze dienstverlening en trekken daarbij op met andere overheden.

Dienst Toeslagen weet burgers met geldzorgen eerder te bereiken

Tjeert: “In de nieuwe aanpak ligt de nadruk op preventie: we willen inwoners met geldzorgen eerder in beeld krijgen. Via een verbeterd signaleringsmodel en intensievere samenwerking met maatschappelijke partners zoals de VoorzieningenWijzer kunnen we signalen sneller opvangen en daarop inspelen. Met deze ketenbrede aanpak spannen we ons in om inwoners met geldzorgen in beeld te krijgen, via de eigen systemen en door de inzet van externe partners."

"We willen inwoners met geldzorgen eerder in beeld krijgen. Hoe eerder we hen zien, hoe beter we kunnen ondersteunen."

Zo kijken ze ook naar de voorschotsystematiek. “Veel mensen kunnen hun voorschotten zonder problemen terugbetalen, maar voor anderen kan dat moeilijk zijn door bijvoorbeeld sociale, psychische of economische problemen,” legt Tjeert uit. “Hoe eerder we deze groep in beeld hebben, hoe beter we hen met passende hulp kunnen ondersteunen of doorverwijzen. Zo kunnen we bijvoorbeeld actief contact opnemen om te kijken hoe we mensen kunnen helpen voordat hun geldzorgen verergeren."

Wat is de VoorzieningenWijzer?

De VoorzieningenWijzer is een praktische tool die alle inkomensondersteunende regelingen in Nederland in kaart brengt. Hulpverleners van gemeenten en andere organisaties gebruiken deze tool om samen met inwoners te kijken waar zij recht op hebben.

Dit is belangrijk, want veel mensen missen geld waar ze wel recht op hebben door een gebrek aan overzicht. Stel dat uit de test blijkt dat iemand recht heeft op huurtoeslag: dan is het ideaal als een medewerker van Dienst Toeslagen direct kan helpen met de aanvraag en het hele proces begeleidt. Het streven is om dit niet alleen vooruitlopend te doen, maar ook met terugwerkende kracht – dankzij een verlengde deadline tot eind december. Dit verkleint het risico op terugvorderingen en biedt meer zekerheid voor de burger.

Via persoonlijke hulp kan Dienst Toeslagen deze burgers zelf helpen of effectief doorverwijzen

Melvin: “We krijgen via de Toeslagenmonitor als feedback dat het persoonlijk contact met Dienst Toeslagen soms wordt gemist. In onze nieuwe aanpak willen we de mensgerichte benadering versterken. Samen met onder andere de teams Persoonlijk Begeleiden en Stella zoeken we naar manieren om onze ondersteuning aan te passen aan de specifieke behoeften van burgers met geldzorgen.”

"Het persoonlijk contact met Dienst Toeslagen wordt soms gemist. Wij willen de mensgerichte benadering daarom versterken."

Dit betekent dat we onszelf steeds afvragen hoe wij direct kunnen bijdragen aan oplossingen. Bijvoorbeeld door inwoners effectief door te verwijzen naar organisaties zoals Geldfit, of door onze eigen collega’s nog beter toe te rusten met trainingen in stress-sensitief werken. Op die manier kunnen we mensen niet alleen goed doorverwijzen, maar ook een luisterend oor en passende ondersteuning bieden.

“Ons doel is,” vervolgt Melvin, “dat mensen niet van het kastje naar de muur worden gestuurd, maar dat wij burgers beter weten te helpen via persoonlijke hulp vanuit ons als Dienst Toeslagen, en waar nodig hen goed door te leiden naar andere instantie. Zo helpen we hen zo goed mogelijk door het hele proces heen.”

Wat is Geldfit?

Geldfit is een maatschappelijke organisatie die inwoners helpt bij het vinden van de juiste schuldhulp. In Nederland zijn er talloze lokale, regionale en nationale schuldhulpinitiatieven, wat voor veel mensen – en zelfs instanties – onoverzichtelijk kan zijn. Geldfit fungeert als een centraal punt waar al deze partijen samenkomen.

Via de website van Geldfit kunnen mensen een korte vragenlijst invullen. Op basis van de antwoorden worden zij doorverwezen naar de instantie die hen het beste kan helpen. Geldfit is ook telefonisch bereikbaar voor inwoners die persoonlijk contact willen. Dienst Toeslagen heeft op dit moment een overeenkomst van één jaar afgesloten met Geldfit om de samenwerking uit te testen.

We verbeteren onze dienstverlening en trekken daarbij op met andere overheden

Melvin: “Dienst Toeslagen gaat door met het verbeteren van de dienstverlening door de samenwerking met andere overheidsinstanties te intensiveren. Dat doen we bijvoorbeeld door gegevens uit te wisselen en gezamenlijk op te trekken in initiatieven zoals het NVVK-convenant en het experiment Vroegsignalering in het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Hierdoor kunnen we mensen sneller en beter helpen.”

"Een belangrijk doel is dat inwoners straks één helder overzicht hebben van al hun schulden bij verschillende overheidsinstanties."

Ook werken we met het Programma Clustering Rijksincasso (CRI) mee aan het ontwikkelen van een rijksbreed schuldenoverzicht. Tjeert: “Een belangrijk doel is dat inwoners straks één helder overzicht hebben van al hun schulden bij verschillende overheidsinstanties. Dat geeft overzicht en helpt hen sneller de juiste hulp te vinden.”

Signaleren, ondersteunen en samenwerken

Tjeert en Melvins ambitie voor de Aanpak Geldzorgen is helder: inwoners met geldzorgen eerder signaleren, hen persoonlijk ondersteunen en samenwerken met partners om de best mogelijke hulp te bieden.

Tjeert en Melvin willen hiermee bijdragen aan een dienstverlening die vertrouwen wekt en mensen de zekerheid geeft dat ze er niet alleen voor staan. Tjeert sluit af: “We willen dat Dienst Toeslagen wordt gezien als een betrouwbare partner die inwoners met elke vorm van geldzorgen helpt. Actie in de taxi – we staan klaar om deze ambities waar te maken.”