Hulp bij het verlopen van DigiD machtigingen
Veel burgers laten zich bij belasting- en toeslagenzaken helpen door een ander. Daarvoor kunnen ze gebruik maken van DigiD machtigen. De hulpgever kan met de machtiging digitaal zaken regelen voor de hulpvrager. Eind 2024 zijn veel DigiD machtigingen verlopen. Dienst Toeslagen, Belastingdienst en Logius maken het makkelijk om een nieuwe machtiging aan te vragen.
Brief om nieuwe machtiging te regelen
Circa 800.000 burgers – de hulpvragers – krijgen een brief van Logius met daarin alle informatie die nodig is om de machtiging opnieuw te regelen. Zij kunnen de brief aan hun hulpgever geven. Die kan daarmee een nieuwe machtiging aanvragen die geldig is tot en met 31 december 2026. De brieven worden verstuurd tussen 6 en 24 januari 2025.
Als de machtiging niet meer nodig is, hoeven mensen niets te doen. De machtiging vervalt automatisch.
Meerdere brieven
Heeft de hulpvrager meerdere machtigingen afgegeven die verlopen? En heeft hij meerdere hulpgevers? Dan kan het voorkomen dat de hulpvrager ook meerdere brieven krijgt. Behalve als hij zich door dezelfde hulpgever laat helpen met zijn toeslagen én met zijn belastingaangifte. Dan krijgt hij hiervoor maar 1 brief met 1 machtigingscode.
Informatie voor hulpgevers
Vaak zijn het maatschappelijk– of fiscaal dienstverleners die door burgers en ondernemers worden gemachtigd. Of familieleden. We informeren deze hulpgevers via de brief aan de hulpvragers, een webinar, nieuwsbrief, digitale platforms en nieuwsbericht op toeslagen.nl.
Meer informatie staat op machtigen.DigiD.nl. Mensen kunnen voor informatie en hulp ook bellen met de DigiD helpdesk, via telefoonnummer 088-1236555. >