Onafhankelijke Belangenbehartiger zoekt ruimte in het recht voor rechtwaardige oplossingen

Als Dienst Toeslagen streven we naar passende dienstverlening voor burgers met recht op toeslagen. Met de Belangenbehartiger Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden hebben we een nieuwe partner die ons hierbij kan ondersteunen. Deze organisatie biedt via intermediairs onafhankelijke hulp aan mensen die vastlopen met hun belasting- en/of toeslagzaken. Ook heeft de Belangebehartiger een signaalfunctie wanneer zaken langs elkaar dreigen te lopen.

Hayde Zarkeshan startte 1 maart als Belangenbehartiger Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden. Zij krijgt een team waarmee ze een onafhankelijke organisatie vormt. De organisatie fungeert onder andere als samenwerkingspartner voor Dienst Toeslagen en de Belastingdienst.

Beeld: ©Dienst Toeslagen
De officiële aftrap vond plaats tijdens de startbijeenkomst 'Reis naar rechtWaardig' in de Jaarbeurs Utrecht. Daar werd samen met onder andere staatssecretaris van Herstel en Toeslagen - Sandra Palmen stilgestaan bij het belang van onafhankelijke belangenbehartiging.

Individuele casussen

Waar zitten structurele knelpunten? En waar is ruimte te pakken om tot nog meer menswaardige oplossingen te komen? Vanuit die gedachte gaan Hayde Zakershan en haar team samen met Dienst Toeslagen en maatschappelijk dienstverleners aan de slag. De primaire taak van de Belangbehartiger is individuele casusbehandeling. Vanuit daar kunnen algemene signalen komen. De Belangenbehartiger zorgt ervoor dat deze signalen gedeeld worden met de juiste partijen en op de juiste plekken besproken worden.

Toegevoegde waarde

Dienst Toeslagen zit in verschillende netwerken om individuele problemen van mensen zo goed mogelijk op te lossen. De Belangenbehartiger is een mooie aanvulling op het netwerk. Het blijft belangrijk om goed te blijven luisteren naar signalen van mensen, ons te verplaatsen in hun positie en te zien waarin ze vastlopen. Zijn er zaken die we zelf kunnen oppakken als organisatie of zit het in wetgeving? De Belangenbehartiger kan onze samenwerkingspartner zijn in het verder brengen van deze signalen. En ons zo helpen meer mogelijkheden te onderzoeken.

“Een belangenbehartiger zie ik als een toegevoegde waarde voor Dienst Toeslagen”, aldus Nicole Back, directeur Interactie en Dienstverlening bij Dienst Toeslagen. “Zo kan Hayde Zakershan met haar team helpen om signalen beter kenbaar te maken en kunnen we samen optrekken om de soms knellende wetgeving te verbeteren. Zo zorgen we samen dat burgers nog beter geholpen worden". 

Maatschappelijk dienstverleners en Dienst Toeslagen kunnen individuele casussen aandragen bij de Belangbehartigers. Burgers kunnen niet rechtstreeks aankloppen bij de Belangenbehartiger.

Contact

Heb je vragen voor de Belangenbehartiger? Of wil je een casus met hen delen? Mail naar belangenbehartiger@minfin.nl.