Dienst Toeslagen zet in 2026 belangrijke stappen om toeslagen eenvoudiger, duidelijker en betrouwbaarder te maken voor de miljoenen mensen die hiervan afhankelijk zijn. Jaarlijks keren we 23 miljard euro toeslagen uit aan circa 6 miljoen huishoudens.

Staatssecretaris Sandra Palmen informeert op 2 oktober de Tweede Kamer over deze plannen en prioriteiten die in het Jaarplan van Dienst Toeslagen staan voor 2026. Naast de Tweede Kamer informeren we met het Jaarplan toeslagontvangers, stakeholders en overige maatschappelijke organisaties over onze plannen en focuspunten voor volgend jaar.

Beeld: © Dienst Toeslagen

Wat staat er centraal in 2026?

In ons Jaarplan 2026 beschrijven we verschillende speerpunten waarmee we toeslagen eenvoudiger en betrouwbaarder willen maken. Daarbij richten we ons op drie meerjarige doelen: presteren in het heden, anticiperen op de toekomst en rechtdoen aan het verleden. Hiervoor verbeteren we onze dienstverlening, geven we mensen meer zekerheid én blijven we werken aan herstel voor ouders die onrecht is aangedaan.

  • Met het nieuwe financieringsstelsel voor de kinderopvang wil het kabinet in 2029 naar een eenvoudiger stelsel en meer zekerheid voor ouders. Ook wordt de kinderopvang, doordat de overheid 96% van de maximum uurprijs direct aan de kinderopvangorganisatie verstrekt, zo voor de meeste ouders beter betaalbaar. We werken als beoogd uitvoerder in 2026 samen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) aan de verdere uitwerking van deze regeling, die naar verwachting in 2029 wordt ingevoerd.
  • Daarnaast blijft de hersteloperatie (Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen) in 2026 een prioriteit. In 2025 worden de laatste integrale beoordelingen afgerond. In 2026 gaat UHT verder met het afronden van alle overige regelingen. Ook wordt er extra ingezet op het sneller behandelen van bezwaren en beroepszaken. Dat doen we in nauwe samenwerking met ouders en hun vertegenwoordigers.
  • Dienst Toeslagen zet zich ook in voor minder terugvorderingen, meer inzicht voor mensen in hun toeslagen en een beter digitaal fundament om de dienstverlening te verbeteren.
Lees ons Jaarplan 2026