Dienst Toeslagen valt onder het ministerie van Financiën. Sinds 2021 zijn we geen onderdeel meer van de Belastingdienst. Binnen Dienst Toeslagen heeft de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen een specifieke, tijdelijke opdracht: het erkennen en financieel compenseren van gedupeerde gezinnen.
Dienst Toeslagen bestaat uit 7 directies: 2 uitvoeringsdirecties en 5 stafdirecties. Elke directie heeft eigen taken.
2 uitvoeringsdirecties
De directie Toeslagen is de grootste binnen de Dienst. Deze directie is er verantwoordelijk voor dat mensen met recht op toeslagen juist en op tijd hun toeslag ontvangen. En dat zij die toeslagen zo makkelijk mogelijk kunnen aanvragen of wijzigen. De burgerbeloftes ‘wij staan voor u klaar’, ‘u weet waar u aan toe bent’ en ‘u krijgt waar u recht op heeft’ staan centraal in de dagelijkse werkzaamheden.
het onrecht dat ouders is aangedaan met kinderopvangtoeslag te erkennen en
hen financiële compensatie te bieden of een steun in de rug te geven.
Het gaat om een grote groep mensen, niet 1 situatie is hetzelfde en de schade varieert enorm. UHT werkt er met man en macht aan om het financieel herstel voor de gedupeerden goed en passend uit te voeren.
5 stafdirecties
Deze directie houdt zich bezig met strategievorming, vaktechnische en juridische zaken en uitvoeringsvraagstukken. SR&B heeft veel contact met bewindspersonen en beleidsmakers op de ministeries van Financiën, SZW, BZK en VWS.
De directie C&R let er onder meer op de uitbetaling van toeslagen goed en op tijd verloopt.
De directie adviseert medewerkers en leidinggevenden en stelt hen in staat het werk zo goed mogelijk te doen.
De directie ID zorgt voor de continuïteit en doorontwikkeling van alles wat digitaal is binnen Dienst Toeslagen.
Bureau DG ondersteunt en adviseert de directeur-generaal (DG). Daarnaast zorgen de collega’s voor goede besluitvormingsprocessen binnen Dienst Toeslagen en de coördinatie van diverse bestuurlijk-politieke processen.