Dienst Toeslagen en de Belastingdienst brengen samen hulp dichtbij
Hulp bij het regelen van toeslagen en belastingen? Die krijgen mensen op steeds meer plekken in de buurt. Bijvoorbeeld in gemeentehuizen en bibliotheken. Sinds kort is er zelfs een mobiel steunpunt. Op deze manier werken Dienst Toeslagen en de Belastingdienst samen om extra ondersteuning dichtbij mensen te brengen.
Dienst Toeslagen zet zich in om te zorgen dat haar dienstverlening steeds beter aansluit bij wat de samenleving nodig heeft. We bouwen bijvoorbeeld aan een landelijk dekkend netwerk van Toeslagenservicepunten, samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties. Daar kunnen burgers snelle, gerichte hulp krijgen bij vragen over toeslagen en belastingen. Zo zorgen we dat huishoudens de toeslagen krijgen waar ze recht op hebben en weten waar ze aan toe zijn, zonder verrassingen achteraf.
Nieuwe steunpunten bij diverse gemeenten
Recent zijn er nieuwe steunpunten geopend in de gemeenten Dordrecht, Roermond, Tilburg, Oldambt en Hoogeveen. Inwoners uit de regio kunnen hier terecht met vragen over en ondersteuning bij het aanvragen en wijzigen van toeslagen of voor vragen over belastingen. Op 25 maart bracht staatssecretaris Aukje de Vries van Toeslagen en Douane een werkbezoek aan het steunpunt in het Gemeentehuis van Hoogeveen.
Steeds meer servicepunten bij bibliotheken
Onlangs verlengden Dienst Toeslagen, de Belastingdienst en de Koninklijke Bibliotheek hun convenant. Dankzij dit convenant staan er in de bibliotheek dienstverleners klaar om mensen te helpen met vragen over hun toeslagen of belastingaangifte, zoals ook bij bibliotheek Waterland in Purmerend. Op 26 maart gingen Nicole Back (Dienst Toeslagen, op de foto 3e van rechts) en Mieke Kars (Belastingdienst, op de foto 4e van rechts) op werkbezoek bij deze bibliotheek om te ervaren hoe dit werkt in de praktijk.
Nieuw: mobiel steunpunt
Op 27 maart werd een mobiel steunpunt geopend in Den Helder: een bus waar mensen op afspraak terecht kunnen voor vragen over belastingen en toeslagen. De bus staat 1 keer per week op een vaste locatie in de gemeenten Oldambt (Winschoten) en Den Helder. Er kan 1 afspraak tegelijk plaatsvinden (met maximaal 2 personen). Ook dit mobiele servicepunt is een goed voorbeeld van hoe Dienst Toeslagen en de Belastingdienst de krachten bundelen om extra hulp beschikbaar te maken voor de burger. De behoefte bleek hoog: binnen 2 dagen was de bus voor de komende 2 maanden volgeboekt.
Wat zijn Toeslagenservicepunten?
Dienst Toeslagen wil burgers hulp bieden dicht bij huis. Daarom is ‘help de helper’ een belangrijke pijler, naast onze digitale en onze persoonlijke dienstverlening. Samen met onder meer de Koninklijke Bibliotheek en het Landelijk Orgaan Sociaal Raadslieden bouwen we aan een landelijk dekkend netwerk van Toeslagenservicepunten. Burgers krijgen daar snelle, gerichte hulp bij al hun vragen over toeslagen en belastingen, mede dankzij een directe lijn met het Direct Service Team Toeslagen, het Specialistenteam Invordering van de Belastingtelefoon en het Stella-team voor schrijnende situaties. Er zijn al zo’n 390 Toeslagenservicepunten door heel Nederland. Benieuwd naar het dichtstbijzijnde? Kijk op www.toeslagen.nl/hulp.