Blog - "Altijd de mens blijven zien; daar gaat het om bij het Leger des Heils"
Weblogs Dienst Toeslagen
Bij Dienst Toeslagen werken we dagelijks aan het verbeteren van onze dienstverlening. Zo maken we toeslagen bereikbaarder voor burgers via bijvoorbeeld hulp in bibliotheken en wijkcentra. En maken we het wijzigen van toeslagen makkelijker met de app Toeslagen. Om te blijven leren en verbeteren, bezoeken we regelmatig maatschappelijke organisaties. Zo bezocht ik kortgeleden het Leger des Heils in Amsterdam. Een indrukwekkend en inspirerend bezoek.
Werkbezoek aan het Leger des Heils
Mijn collega’s en ik staan in de woonkamer van de bekendste majoor van Nederland, om de hoek van de Amsterdamse Wallen. Hier, in het Majoor Bosshardthuis, vertelt Margo Merts over het werk dat het Leger des Heils al meer dan 100 jaar doet. Margo is programmadirecteur ‘Geloven in de Buurt’ en zet zich in die functie samen met haar collega’s en vrijwilligers in om te zorgen voor dak- en thuislozen, slachtoffers van mensenhandel, verslaafden of mensen met psychiatrische problemen. Hoe groot de problemen van mensen ook zijn en hoezeer zij ook zijn vastgelopen, het Leger des Heils blijft mensen zien als mensen.
Inzicht: de mens blijven zien als mens
De mens als mens blijven zien resoneert bij mij. Bij het Leger des Heils zien ze naast de verslaafde, de dakloze ook de mens daarachter. Ik ben zelf gefascineerd door gedrag van mensen. In mijn werk probeer ik zoveel mogelijk de mens én de functionaris te zien. Dat maakt verschil. De afgelopen jaren hebben we grote stappen gezet om als Dienst Toeslagen bereikbaar en laagdrempelig te zijn. We staan nu meer dan ooit in contact met de bijna 6 miljoen huishoudens die maandelijks één of meerdere toeslagen ontvangen. Zo openen we samen met partners steeds meer toeslagenservicepunten waar mensen terecht kunnen voor vragen over toeslagen. Er zijn nu al meer dan 600 plekken waar je terecht kunt, bijvoorbeeld in bibliotheken, bij ouderenbonden en wijkteams.
Toch kan het altijd beter. De bezoekers van het Leger des Heils weten ons bijvoorbeeld nog niet zo goed te vinden. Daarom werkt ons team relatiebeheer er hard aan om in of in de buurt vaneen aantal van de 140 Buurthuiskamers van het Leger des Heils hulp te bieden bij het aanvragen of wijzigen van toeslagen. Als dat lukt, bereiken we duizenden kwetsbare mensen extra. En kunnen we zorgen dat zij ook de toeslagen krijgen waar ze recht op hebben. Dat is echt ‘meedoen mogelijk maken!’
Inzicht: de wereld is niet maakbaar
Tijdens het bezoek werd ik weer even wakker geschud dat we soms geneigd zijn om te denken dat de wereld maakbaar is. Dat problemen altijd opgelost kunnen worden. Bij het Leger des Heils maken ze dagelijks mee dat niet alles een oplossing heeft. En dat is oké.
Om een voorbeeld te geven: in de Buurthuiskamer die we bezochten in Amsterdam-Noord ontmoette ik Peter. Hij vertelde dat hij in 1960 op zijn fiets werd aangereden door een vrachtwagen. Sindsdien beleeft hij elke dag als koning en gaat hij dagelijks op bezoek bij ‘zijn onderdanen’ bij het Leger des Heils.
Het gesprek met Peter liet duidelijk zien dat het leven niet maakbaar is. Maar dat het van belang is om contact van mens tot mens te hebben. Dat ieder mensuniek is en dat we als Dienst Toeslagen altijd op zoek moeten blijven naar een oplossing op maat. Soms ligt de oplossing in het verbeteren van wetgeving, maar vaak helpt het bieden van persoonlijke begeleiding ook. Daarom krijgen mensen die het bijvoorbeeld moeilijk hebben na bijvoorbeeld een overlijden of scheiding één vast aanspreekpunt voor al hun toeslagenzaken zolang dit nodig is.
Altijd meer te leren
Bij Dienst Toeslagen werken we inmiddels samen met veel maatschappelijke organisaties. En er is altijd wat te leren. Ook bij dit bezoek weer. Daarom is het zo belangrijk dat we met elkaar in contact blijven.
Margo Merts van het Leger des Heils beaamt dat. “Ook voor ons is het heel waardevol om mensen van Dienst Toeslagen bij ons in de Buurthuiskamers te hebben. De meeste van onze bezoekers hebben recht op toeslagen, maar weten dat niet altijd. Dit bezoek is voor ons een mooie manier om te leren hoe ze bij Dienst Toeslagen werken en te zien hoe we kunnen samenwerken.”
Margo, hartelijk dank voor de uitnodiging!
Neem contact op met Dienst Toeslagen
Wilt u als organisatie ook in contact komen met Dienst Toeslagen, bijvoorbeeld voor een werkbezoek? Wij praten graag met u verder!.
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.