Nieuwe resultaten Toeslagenmonitor 2e kwartaal 2024
Hoe ervaren toeslagontvangers de dienstverlening van Dienst Toeslagen? Ieder half jaar meten we, over het laatste voorgaande kwartaal, de tevredenheid van burgers. De resultaten bundelen we in de Toeslagenmonitor. De uitkomsten van het 2e kwartaal zijn nu bekend.
Algemene tevredenheid blijft stabiel
Op de vraag: ‘Hoe tevreden ben je over het algemeen met de dienstverlening van Dienst Toeslagen?’, antwoordde 69% van de toeslagontvangers dat zij (zeer) tevreden zijn. Dit is in lijn met vorige metingen, het algemene oordeel blijft daarmee stabiel.
Algemene tevredenheid dienstverlening 2e kwartaal 2024
Antwoorden | Hoe tevreden ben je over het algemeen met de dienstverlening van Dienst Toeslagen (Q4)? |
---|---|
(Zeer) tevreden | 69% |
Niet tevreden en niet ontevreden | 15% |
Weet niet | 8% |
(Zeer) ontevreden | 7% |
Verschil met monitor Q4 2023:
- (Zeer) tevreden: 69% = gelijk
- Weet niet: 8% = +1%
- Niet tevreden/niet ontevreden: 15% = -2%
- (Zeer) ontevreden: 7% = gelijk
Wijzigingen doorgeven
Wanneer mensen te maken krijgen met veranderingen in hun leven, zoals bij een nieuwe baan of een verhuizing, is het belangrijk dat zij dit doorgeven aan Dienst Toeslagen. Deze veranderingen kunnen namelijk invloed hebben op het maandelijkse bedrag aan toeslagen.
In de resultaten van de vorige Toeslagenmonitor kon u lezen dat toeslagontvangers beter op de hoogte zijn van het belang van doorgeven van wijzigingen. Uit de meting van het 2e kwartaal van 2024 blijkt dat die resultaten gelijk blijven. Bij de kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget kent een groot deel van de toeslagontvangers (85% en 80%) het belang van wijzigingen doorgeven. Bij de zorg- en huurtoeslag is dat iets lager, rond de 66% voor beide toeslagen.
De publiekscampagne ‘Check. Pas aan. En door’ vraagt meerdere keren per jaar aandacht voor het doorgeven van wijzigingen. In de laatste campagneperiode gaven we speciale aandacht aan de app Toeslagen, die het nog makkelijker maakt om wijzigingen door te geven.
Kwalitatief onderzoek
Na de zomer start het jaarlijkse kwalitatieve onderzoek van de Toeslagenmonitor. Dit onderzoek helpt ons de resultaten van eerdere monitoren beter te begrijpen. Via interviews met burgers gaan we dieper in op waarom ze onze dienstverlening als goed of minder goed ervaren. Deze gesprekken geven ons concrete inzichten die we meenemen in de organisatie.