Meer inzicht bieden in toeslagen

Dienst Toeslagen zet zich iedere dag in om de dienstverlening voor mensen met toeslagen en voor mensen met mogelijk recht op toeslagen te verbeteren. Dit doen we onder andere door mensen steeds meer inzicht te bieden in hun toeslagen door een verbeterde gegevensuitwisseling met onze samenwerkingspartners. 

Manieren waarop we meer inzicht bieden

Om te zorgen dat iedereen de toeslagen krijgt waar die recht op heeft, zetten we ons dagelijks in om:

Gegevensuitwisseling met partners

Door op tijd de juiste gegevens te hebben of aan te leveren, kunnen wij op tijd inschatten of iemand te veel of te weinig toeslag krijgt. Daarvoor zijn we ook erg afhankelijk van juiste en actuele informatie van andere organisaties. Door samen te werken met zorgverzekeraars kunnen we sinds september 2023 eerder controleren of iemand een zorgverzekering heeft (magazines.rijksoverheid.nl). Zo geven we toeslagaanvragers inzicht of ze recht hebben op toeslag. En we voorkomen dat we toeslag uitbetalen zonder dat iemand er recht op heeft.

Ook wisselen we gegevens uit met woningcorporaties. Hierdoor is 87% van de huurgegevens voor de huurtoeslag direct beschikbaar. Nog niet voor alle toeslagen is de gegevensuitwisseling op peil. Zoals voor de kinderopvangtoeslag. We blijven samen met onder andere kinderopvangorganisaties en gastouderbureaus de mogelijkheden onderzoeken voor goede gegevensuitwisseling.  

Inzicht in openstaande bedragen

Sinds april 2023 hebben toeslagontvangers meer inzicht in hun terug te betalen toeslagen. Zo kunnen zij via het digitale portaal Mijn toeslagen ‘Overzicht betalen en ontvangen’ zelf nagaan welke toeslag openstaat, wat de hoogte is en hoe ze het bedrag kunnen betalen.