Communicatie in eenvoudige taal

Dienst Toeslagen zet zich iedere dag in om de dienstverlening voor mensen met toeslagen en voor mensen met mogelijk recht op toeslagen te verbeteren. Dit doen we onder andere door zoveel mogelijk in eenvoudige taal te communiceren. 

Begrijpelijke brieven en video's

Begrijpelijke communicatie is belangrijk om toeslagaanvragers meer inzicht te geven in hoe toeslagen werken. Daarom werken we sinds 2023 met taalcoaches. Bijvoorbeeld om brieven begrijpelijker te maken. De verbeteringen uit de brieven voeren we ook door in andere (digitale) communicatie met burgers. En we maken meer video- en beeldmateriaal.

Steffie

Daarnaast werken we op het gebied van duidelijke communicatie samen met partners als Steffie. Steffie maakt uitleg en evenementen in makkelijke taal voor mensen die van eenvoudig houden of voor wie eenvoudige taal nodig is om diverse zaken uit de Nederlandse samenleving te begrijpen. In Nederland zijn dat volgens de gecombineerde onderzoeken 3,5 miljoen mensen.

Still uitlegmodule zortoeslag Steffie.nl

Still uitlegmodule zorgtoeslag op Steffie.nl

In samenwerking met Steffie hebben we diverse video’s ontwikkeld die de werking van toeslagen eenvoudig uitleggen. Deze video’s zijn te vinden op uitlegtoeslagen.nl. Wij werken samen met Steffie omdat zij zich bevindt op plekken dichtbij de doelgroep van Dienst Toeslagen waar wij zelf niet zo snel komen. Denk aan:

  • video’s op de site van een gemeente;
  • op een instructie-avond voor senioren;
  • in een toolkit van bibliotheken;
  • in een lespakket voor mensen die Nederlands als 2e taal leren.